Wczesne wspomaganie rozwoju


Wczesne wspomaganie rozwoju

dla dzieci do 6 roku życia

W grudniu 2008r. naszym przedszkolu powstał Zespół Wczesnego Wspomagania Rozwoju. W zespole pracują oligofrenopedagodzy, psycholog, neurologopeda, rehabilitant. Zajęcia prowadzone są indywidualnie z udziałem rodziców oraz w 2-3 osobowych grupach stymulujących kontakty społeczne dzieci. Opieką terapeutyczną objęte są głównie dzieci z niepełnosprawnością złożoną. Zakres wczesnego wspomagania rozwoju dziecka dostosowywany jest do aktualnych potrzeb i możliwości dziecka i może dotyczyć:

  • rozwoju motorycznego (motoryki małej i dużej)
  • percepcji
  • koordynacji wzrokowo-ruchowej
  • czynności poznawczych
  • komunikacji
  • sfery funkcjonowania społecznego oraz emocjonalnego

Prowadzone są ćwiczenia usprawniające funkcje poznawcze, koordynację wzrokowo-ruchową, motorykę małą, umiejętności grafomotoryczne, rozumienie sytuacji społecznych. Zwraca się uwagę na kształtowanie poczucia tożsamości i podmiotowości, a także poczucia sprawczości. Szczególną troską otaczamy dzieci niemówiące, poszukując wspólnie z rodziną najlepszych sposobów porozumiewania się, rozwijania interakcji i form aktywności stymulujących rozwój. Ważnym elementem jest współpraca z rodzicami i rodziną dziecka. Pomoc w stosunku do rodziców może dotyczyć:
  • wsparcia w procesie pełnej akceptacji niepełnosprawnego dziecka
  • rozpoznawania zachowań dziecka i ich odpowiedniej interpretacji oraz prawidłowej reakcji
  • instruktażu i poradnictwa w zakresie działań rewalidacyjnych
  • informowania o potrzebie wyposażenia dziecka w niezbędny sprzęt, pomoce i zabawki

Dokumenty niezbędne do przyjęcia dziecka na zajęcia Zespołu Wczesnego Wspomagania:

  • opinia o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju wydana przez poradnię psychologiczno- pedagogiczną,
  • zaświadczenie lekarskie informujące np. o wspomaganiu farmakologicznym i jego skutkach mogących mieć wpływ na samopoczucie dziecka, jego funkcjonowanie, lub oświadczenie rodziców o braku podawania środków farmakologicznych.